Hvordan skriver man et CV?

Posted on Posted in Uncategorized

At kunne skrive et CV der skiller sig ud fra mængden er et af de vigtigste egenskaber at have i sit profesionelle liv. Det repræsentere hvilken type person man er, både hvad kvalifikationer angår men også rent personlighedsmæssigt, hvilket er lige vigtigt når en potentiel chef skal evaluere documentet.

 

Forarbejdet før jobsamtalen

Udover at have CV’et iorden er det næsten vigtigere at gøre sit forarbejder ordenligt omkring det firma man vælger at ansøge til. Hvis man gør sit forarbejde ordenligt så er der flere fordele, ét er at du vil muligvis have en idé om hvordan du kan være en del i deres organisation som på sin egen måde og med egne egenskaber kan hjælpe firmaet med at udvikle, udvide og forbedre sin forretning og omsætning. Noget andet er at det giver et enormt godt indtryk over for den potentielle chef at man er typen som er organiseret og er én som gør sit forarbejde når man går ind til møder osv.

En styrke til en jobsamtale er netop at kunne flytte fokus hen på hvad man kan gøre for deres virksomhed, fremfor at de skal bedømme hvem man er som person og om de kan bruge én ud fra de ting der står skrevet i ens CV. Men for at få jobsamtalen skal CV’et først være iorden.

 

Opstillingen af sit CV

For at vise at man er organiseret og for at gøre det nemt for den potentielle chef at finde rundt i ens CV, er det godt at stille indholdet op under korte afsnit med overskrifter, såsom 1. Kontakt info(evt. med billede), 2. Studier(skole, uddanelser, kurser, osv.) 3. Erfaring (tidl. arbejde) 4. Særlige kompetencer (sprog, it programmer, osv) 5. Referencer (tidl. arbejdsgivere) samt 6. Udtalelser, detter kan være som oficielle breve fra tidligere arbejdsgivere som roser én for ens indsats. Oftest i firmaer hvor man har arbejdet, gør det nemmere at hive udtalelser ud af chefen hvis man først spørger om man må skrive et oplæg til en udtalelse fra dem, som de så kan justere og derefter sende til én i underskrevet tilstand. Disse udtalelser i firmaernes brevpapir kan man så vedhæfte til sit CV eller skrive ind under afsnittet i selve CV’et.

 

Ens tidslinje

Rent teknisk når man skriver sit CV er det en god ting at have en form for kronologisk orden når det kommer til tidligere arbejdspladser og studier. Det viser at man er arbejdsom og ikke er én som er useriøs med sit professionelle arbejdsliv, når man kan vise at der ikke er store huller i tiden uden noget aktivitet, f.eks. som folk der tager sabbat år eller tager bistand og lign.

 

Billede, eller ikke noget billede?

Det er uretfærdigt men et konkret faktum, som der er lavet flere studier over, at fysisk kønne mennesker får hurtigere jobs og bedre lønninger. Derfor kan det være en god idé at tage til en professionel fotograf for at få taget et godt billede der viser ens bedste side, til at sætte som lille portræt foto i sit CV. Det kan godt være at der er mange stillinger hvor man finder dette unødvendigt, men det har altid en betydning, selv i de mest ligestillede og udviklede samfund.

 

Dette var et kort indblik i hvordan vi rådgiver unge til hvordan skriver man et CV. Det bliver selvfølgelig sjovere og sjovere at skrive og opdatere sit eget som årene går da der kommer mere og mere man kan bygge på. Vi håber at I kunne bruge disse råd til noget og så god arbejdslyst med skriveriet.

Vh,

Gaingroup